Cum invata copiii de 8 ani impreuna cu cei de 14 ani? Cei mari nu se plictisesc?

Doi copii gemeni sunt diferiti in foarte multe feluri desi au aceeasi varsta. Cum putem presupune ca o clasa cu copii de aceeasi varsta este uniforma?

Scoala clasica ne-a impregnat ideea ca segmentarea pe varste permite copiilor sa ajunga la acelasi nivel mai usor. Totusi in fiecare clasa a unei scoli, elevii nu invata la fel, notele o dovedesc.

De cele mai multe ori, colegii de clasa nu vor deveni si colegi de serviciu mai tarziu. Atunci de ce sa ne propunem sa invatam copiii aceleasi lucruri si de ce insistam sa capete acelasi nivel de competente?

Profesorii trebuie sa observe fiecare copil în mod individual și sa modifice prezentarea de concepte noi dupa nevoile fiecarui copil sau grup mic de copii tinand cont de stadiul de dezvoltare al copiilor.

Copiii urmăresc și învață unul de celălalt, unii copii lucrează mai repede, în timp ce ceilalti observă, reflectă și se lasa ajutati de colegi sau de profesor.

În acest fel, toți copiii au mai mulți profesori și oportunități nesfârșite de a-și aminti, revizui și consolida învățarea.

In clasele in care avem copii de varste diferite profesorii se concentrează asupra a ceea ce pot face copiii mai degrabă decât asupra a ceea ce nu pot face. Neexistand teama de esec, se construieste increderea.

Copiii mai mari sunt, de obicei, încântați să îi ajute pe cei mai mici, ceea ce îi ajută să se simtă valoroși și importanți. Încrederea crește.

Concurența este eliminată din sala de clasă. Nu se fac comparații cu alți copii si de aceea copiii sunt întotdeauna gata să intervina si sa raspunda.

Copiilor le este permis să facă alegeri și să se exprime în multe feluri. Un mediu in care infloresc activitățile creative.

Ideile copiilor sunt binevenite și pot fi încercate. Copiii se simt bine cu ei înșiși, ceea ce face ca mediul sa devina unul propice pentru învățare.

Există libertatea de alegere și explorare a mai multor idei, ceea ce face ca învățarea să devină o parte interesantă și reală a vieții copiilor.

Copiii participa la lectie, nu ingurgiteaza informatii

Nu ne propunem ca fiecare elev sa acumuleze aceeasi cantitate de informatii. Nu este posibil datorita diferentelor dintre copii dar nici nu este necesar deoarece:

  • Informatiile tehnologice accumulate astazi vor deveni depasite in cativa ani
  • Drumul in viata nu este decis si ingredientele necesare pentru obtinerea unor pozitii in competitia viitoare nu sunt inca clarificate. Nu putem presupune de cate notiuni de programare va avea nevoie in viitor tanarul adult.

Prin cursurile noastre ne propunem sa ajutam copiii sa depaseasca statutul de simplu utilizator, sa vada calculatorul prin ochii creatorilor de tehnologie si sa devina ei insisi programatorii care vor schimba lumea prin tehnologie. Cursurile noastre creeaza o introducere prietenoasa in lumea tehnologiei si ajuta copiii sa-si dezvolte gandirea de calcul (computational thinking) un ingredient cheie pentru secolul XXI.

 

Sursa: Learning and teaching in a multi-age classroom, Stadiul de dezvoltare