Cum invata copiii de 8 ani impreuna cu cei de 14 ani? Cei mari nu se plictisesc?

Doi copii gemeni sunt diferiti in foarte multe feluri desi au aceeasi varsta. Cum putem presupune ca o clasa cu copii de aceeasi varsta este uniforma?

Scoala ne-a impregnat ideea ca segmentarea pe varste permite copiilor sa ajunga la acelasi nivel mai usor. Totusi in fiecare clasa a unei scoli, elevii nu invata la fel, notele o dovedesc.

De cele mai multe ori, colegii de clasa nu vor deveni si colegi de serviciu mai tarziu. Atunci de ce sa ne propunem sa invatam copiii aceleasi lucruri si de ce insistam sa capete acelasi nivel de competente?

Profesorii trebuie sa observe fiecare copil în mod individual și sa modifice prezentarea de concepte noi dupa nevoile fiecarui copil sau grup mic de copii tinand cont de stadiul de dezvoltare al copiilor.

Copiii urmăresc și învață unul de la celalalt, unii copii lucreaza mai repede, în timp ce ceilalti observa, reflectă și se lasa ajutati de colegi sau de profesor.

În acest fel, toți copiii au mai multi profesori și oportunitati nesfarșite de a-și aminti, revizui și consolida învațarea.

In clasele in care avem copii de varste diferite profesorii se concentreaza asupra a ceea ce pot face copiii mai degraba decat asupra a ceea ce nu pot face. Neexistand teama de esec, se construieste increderea.

Copiii mai mari sunt, de obicei, încântați sa îi ajute pe cei mai mici, ceea ce îi ajuta sa se simta valoroși și importanți. Încrederea crește.

Concurenta este eliminata din sala de clasă. Nu se fac comparații cu alți copii si de aceea copiii sunt întotdeauna gata sa intervina si sa raspunda.

Copiilor le este permis să faca alegeri și sa se exprime în multe feluri. Un mediu in care infloresc activitățile creative.

Ideile copiilor sunt binevenite si pot fi încercate. Copiii se simt bine cu ei înșiși, ceea ce face ca mediul sa devina unul propice pentru învatare.

Există libertatea de alegere și explorare a mai multor idei, ceea ce face ca învatarea să devina o parte interesantă și reala a vietii copiilor.

Copiii participa la lectie, nu ingurgiteaza informatii

Nu ne propunem ca fiecare elev sa acumuleze aceeasi cantitate de informatii. Nu este posibil datorita diferentelor dintre copii dar nici nu este necesar deoarece:

  • Informatiile tehnologice acumulate astazi vor deveni depasite in urmatorii ani
  • Drumul in viata nu este decis si ingredientele necesare pentru obtinerea unor pozitii in competitia viitoare nu sunt inca clarificate. Nu putem presupune de cate notiuni de programare va avea nevoie in viitor tanarul adult.

Prin cursurile noastre ne propunem sa ajutam copiii sa depaseasca statutul de simplu utilizator, sa vada calculatorul prin ochii creatorilor de tehnologie si sa devina ei insisi programatorii care vor schimba lumea prin tehnologie. Cursurile noastre creeaza o introducere prietenoasa in lumea tehnologiei si ajuta copiii sa-si dezvolte gandirea de calcul (computational thinking) un ingredient cheie pentru secolul XXI.

 

Sursa: Learning and teaching in a multi-age classroom, Stadiul de dezvoltare