Utilizarea pe scara larga a computerelor si a internetului, spune Marc Andreessen, va imparti joburile viitorului in doua categorii: oameni care le spun computerelor ce sa faca, si computere care le spun oamenilor ce sa faca. Indiferent care este meseria pe care copiii nostri o vor alege pentru viitor, ei vor trai intr-o lume a tehnologiei, prin urmare este important sa o inteleaga pentru a sti cum sa o foloseasca in favoarea lor si a societatii in care vor trai.

De la ce varsta ar trebui copiii sa inceapa sa studieze programarea? Care este varsta optima de la care putem sa-i trecem din tabara consumatorilor de tehnologie in tabara creatorilor de tehnologie?

In cei 6 ani de experienta in cadrul academiei Micilor Developeri, cifrele ne spun urmatoarele:

cursuri programare
Categorii de varste

Varsta la care copiii incep sa isi manifeste interesul de a capata control asupra tehnologiei, nu doar de a o folosi pentru scopuri recreative si distractive, este de aproximativ 8 ani – clasa a IIa).

Varsta la care cei mici sunt inscrisi la cursuri programare software este de 10 ani (aproximativ clasa a IV).

Varsta la care este introdusa in scolile publice ora de TIC, care nu se refera la programare, ci mai degraba la abilitati de folosire a calculatorului si a pachetului Office, este de aproximativ 12 ani (clasa a V-a).

Plecand de la aceste date, am intocmit un mic ghid al varstelor la care parintii se pot gandi sa-i indrume pe copiii lor inspre studierea diciplinei de Computer Science, pentru a se asigura ca acestia deprind abilitatile necesare secolului XXI.

Clasificare varsta

Pana la varsta de 7 ani inclusiv, copiii au nevoie de miscare si mobilitate continua, este putin probabil si nerecomandabil sa petreaca un timp de studiu mai mare de 30 de minute/zi in fata calculatorului .

Dupa varsta de 8 ani, copiii incep sa isi dezvolte atat rabdarea cat si diciplina de studiu, dezvoltarea lor cognitiva progreseaza, astfel incat cei mai mici si mai curiosi pot incepe sa frecventeze cursuri de programare vizuala in limbaje de programare create special pentru copii, cum este limbajul Scratch, care ii invata sa gandeasca ca un programator folosind blocuri de comnda in loc de linie de cod.

De la 8 ani in sus, ii putem deci invata pe copii elementele care tin de logica si gandirea “de calcul”, de programare, ceea ce americanii denumesc “computational thinking”.

In jurul varstelor 10-12 ani, copiii incep sa-si dezvolte gandirea abstracta, astfel incat ei sunt pregatiti sa faca primii pasi in ceea ce se numeste “programare in linie de cod”. In aceasta etapa, se pot folosi limbaje cu o sintaxa mai facila, cum sunt Ruby,Python sau Greenfoot, care este un software educational care le face copiilor o introducere facila si intuitiva in Java.

In jurul varstelor 13-15 ani, adolescentii care au fost expusi la cursuri de initiere in programare, sunt deja pregatiti sa treaca la invatarea programarii in limbaje mai complexe, cum este Java.

Concluzii

Concluziile anterioare sut sustinute de studiile facute in trecut de catre faimosul psiholog Jean Piaget care a cercetat dezvoltarea cognitiva a copiior si care, in studiile sale pe subiect, a aratat ca pana in varsta de 7 ani copiii inca isi dezvolta abilitatile senzoriale, motrice si abilitatile pre-operationale. Dupa varsta de 7 ani, copiii incep sa isi dezvolte abilitatile operationale si de logica de baza. Studiile sale au aratat ca, doar dupa varsta de 11-12 ani, copiii incep intr-adevar sa isi dezvolte seturile de abilitati necesare gandirii abstracte.

Ca si concluzie generala, putem sumariza ca este important ca la varstele mici (8 ani) sa ne concentram mai degraba inspre dezvoltarea abilitatilor de baza a logicii de programare, prin limbaje de tipul “blocuri de comanda”, urmand ca, progresiv, odata cu inaintarea in varsta, atunci cand copiii sunt pregatiti din punct de vedere cognitiv si chiar fizic sa petreaca mai mult de o ora de studiu concentrati in fata calculatorului, sa introducem notiuni mai avansate de gandire de calcul si programare.

Intreaga programa a Academiei Micilor Developeri este gandita astfel incat sa ii familiarizeze pe copii, de la simplu la complex, cu logica de programare, gandirea de calcul, crearea si folosirea algoritmilor, parintii si copiii care sunt interesati de o prezentare pe larg a echipei si a programei, sunt invitati sa rezerve locul la urmatoarea lectie demonstrativa, aici.